Wirtualna rzeczywistość – co to takiego?

dnia

W latach 80. i 90., na fali wielkiego technologicznego entuzjazmu, pojawiły się pierwsze próby stworzenia hełmów do rzeczywistości wirtualnej. Celem było dostarczenie nowych wrażeń z komputerowych rozgrywek – przeniesienie akcji z monitora (lub telewizora) wprost przed oczy gracza, aby obraz generowany przez maszynę do złudzenia przypominał świat realny. Niestety, skończyło się to wówczas tak samo, jak sny o latających samochodach czy lewitujących deskorolkach. Technologia nie dogoniła śmiałych wizji. Aż do dzisiaj…

Hełm VR z lat 90.
Hełm VR z lat 90.

Wirtualna rzeczywistość dzisiaj

Dzisiaj technologia VR (virtual reality) to najgorętszy trend. Jak grzyby po deszczu powstają start-upy próbujące swoich sił w tworzeniu nowych kamer 360 czy gogli. Z letargu budzą się wreszcie giganci, tacy jak Google czy Sony, naprędce projektujący własne rozwiązania. Mimo iż na czele peletonu znajduje się przeznaczony do gier Oculus Rift, to jednak widać wyraźnie, że cały wyścig napędza odkrycie ogromnego spektrum zastosowań biznesowych technologii rzeczywistości wirtualnej. Plastikowe gogle nagle przestały być domeną rozrywki, a stały się obiektem pożądania marketingowców i sprzedażowców.

Technologia Virtual Reality – jak to się robi?

Zestaw VR Premium
Zestaw VR Premium

Jako że jest to świeża technologia, każde studio kreatywne wykuwa własną  technikę  kręcenia i składania filmów. Ogólnie rzecz biorąc, potrzeba zestawu  kilku-kilkunastu  kamer nagrywających równolegle. Wszystkie kamery muszą kręcić  w tej samej  rozdzielczości i na bazie identycznych parametrów. Surowy materiał  ze  wszystkich  urządzeń jest następnie „zszywany” (ang. stitching) za pomocą  profesjonalnego  oprogramowania. W czasie tego procesu kluczowe jest  właściwe  zsynchronizowanie  wszystkich strumieni wideo i umiejętne  zamaskowanie    „szwów” pomiędzy  częściami obrazu. Gotowy film 360 można obejrzeć za pomocą  gogli VR lub na  zwykłym  monitorze – w tym ostatnim przypadku efekt jest rzecz  jasna dużo słabszy.

Jak wygląda efekt końcowy?

Doświadczenie wyniesione ze spotkań sprzedażowych usługi VR Premium pokazują, że kto na własnej skórze nie poznał mocy wirtualnej rzeczywistości, ten po prostu nie zrozumie zachwytu ludzi, którzy to doświadczenie mają już zaliczone. Dlatego zawsze najpierw zakładamy klientowi na głowę te magiczne gogle VR, a dopiero później opowiadamy o tym, jak szeroka jest gama zastosowań takiej technologii. Ludzie zwykle mieli już styczność z filmami i zdjęciami sferycznymi (360) – na przykład dzięki Google Street View czy wirtualnym spacerom po polskich miastach. Rzecz w tym, że dopiero przy użyciu gogli VR to medium nabiera pełnej mocy.

gogle VR
gogle VR

To urządzenie zamyka odbiorcę na zewnętrzne bodźce – liczą się tylko obraz i dźwięk, otaczające go z każdej strony. Widz zostaje „wyrwany” z naszej rzeczywistości i przeniesiony do wirtualnego świata. W jednej sekundzie wędruje wśród lwów na afrykańskiej sawannie, by chwilę później przenieść się na pokład weneckiej gondoli. Bez cienia przesady można powiedzieć, że oto nareszcie dostaliśmy medium, które definitywnie uwalnia człowieka z ograniczeń przestrzeni i czasu. Ale dość już słów – to po prostu trzeba przeżyć. Dlatego zachęcamy zainteresowane firmy do kontaktu z nami, by umówić się na prezentację możliwości usługi VR Premium.

W ramach przystawki przed daniem głównym polecamy przykładowy materiał z YouTube’a, który niedawno umożliwił oglądanie filmów 360. Uwaga, działa tylko na przeglądarce Google Chrome!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s