Filmy 360° w promocji produkcji kinowych i telewizyjnych

dnia

Wirtualna rzeczywistość (VR) podbija świat. Filmy 360 stopni, jako jedna z emanacji tej technologii, to gorący trend, którego nie można lekceważyć w kontekście marketingu. Dziś przyjrzymy się, jak wykorzystać tę nowatorską formę obrazu w promocji produkcji kinowych i telewizyjnych.

W VR rządzą krótkie formy

Wśród pojawiających się jak grzyby po deszczu filmów sferycznych dominują produkcje krótkometrażowe: kilkuminutowe doświadczenia, skecze czy panoramy. To wynik z jednej strony ograniczeń technologicznych – postprodukcja materiału 360° jest bardzo czasochłonna –  a z drugiej preferencji użytkowników. Większość internautów ogląda filmy sferyczne na YouTubie lub na Facebooku, na których standardem są kilkuminutowe, a nawet krótsze formy wideo. Taka jest specyfika mediów społecznościowych – dominują łatwostrawne treści, które można konsumować setkami dziennie. Druga, zdecydowanie mniejsza grupa, ogląda klipy 360° na goglach VR. I tutaj sytuacja jest podobna, wygrywają krótkie i intensywne doświadczenia.

Wniosek jest z tego taki, że na razie nie możemy liczyć na pojawienie się pełnometrażowych produkcji filmowych w formie sferycznej. Potrzeba czasu na rozwinięcie technologii odbioru VR, jak i technik filmowania 360°. Ale to nie oznacza wcale, że we współczesnym przemyśle kinowym nie ma miejsca na wirtualną rzeczywistość. Wielki potencjał upatruję w doświadczeniach towarzyszących, wzbogacających produkcję i wspierających jej promocję.

Zwiastun filmu w 360 stopniach

Idealne pole do popisu dla technologii VR ze względu na z zasady krótką formę materiału. Taki zwiastun 360° można bardzo szeroko rozpowszechnić na dwa sposoby – w social media oraz na pokazach w multipleksach z użyciem gogli VR. Wyjątkowość wydarzenia z pewnością przyczyni się do skutecznej promocji produkcji filmowej. W końcu żaden widz nie zapomni takiego seansu.

Jest tylko jedna pułapka: przenoszenie starych wzorców do nowej formy obrazu. Kręcąc taki trailer w 360°, trzeba zapomnieć o klasycznej sztuce tworzenia zapowiedzi. Warto skupić się na tym, co technologia VR oferuje. Zamiast klasycznego kolażu scen – unikalne doświadczenie związane z produkcją.

Aby to lepiej zobrazować, weźmy jako przykłady klasyczne hity – Szeregowca Ryana, Top Gun oraz Gladiatora. W przypadku tego pierwszego filmu naturalnym wyborem byłaby scena lądowania na plaży Omaha. Wyobraźmy sobie, że na chwilę wcielamy się w jednego z żołnierzy na barce desantowej. W VR Premium wypracowaliśmy technikę filmowania 360° z pierwszej osoby, która tutaj genialnie by się sprawdziła (przykład użycia: https://youtu.be/z3V6v4px2lA, spójrz w dół). Top Gun mógłby mieć kapitalny trailer w 360°, którym widz zasiadłby za sterami F-15, a zwiastun Gladiatora przeniósłby każdego wprost na zakrwawione piaski areny…

Behind the scenes w filmie 360°

Materiały bonusowe zza kulis powstania produkcji zawsze cieszyły się wielkim zainteresowaniem ciekawskich filmomaniaków. Technologia filmowania sferycznego wydaje się wprost stworzona do nagrywania behind the scenes – wystarczy postawić kamery na środku planu, by uchwycić jego atmosferę, pokazać pracę ekipy od podszewki i ująć wszystkie te detale oraz smaczki, tak bardzo cenione przez fanów kina.

Innym pomysłem jest pokazanie najciekawszych scen filmu w perspektywie sferycznej. Można też wykorzystać wyjątkową właściwość VR i po prostu przenieść widzów wprost w oglądane na srebrnym ekranie światy. No bo kto nie chciałby choć na chwilę znaleźć się na Tatooine, by podziwiać podwójny zachód słońca? Albo obejrzeć fragment którejś z bitew z Gry o Tron z perspektywy uczestnika?

Tak nagrane behind the scenes można rozpowszechniać podobnie jak w przypadku zwiastunów – w social media lub na pokazach VR. Dodatkową możliwością jest załączanie takich materiałów w wydaniach DVD/BR, wraz z kartonowymi goglami VR typu cardboard do samodzielnego składania.

Technologia już jest, czas na twórców!

Można powiedzieć, że szansa na kapitalną promocję leży na ziemi, wystarczy się schylić. W VR Premium wypracowaliśmy techniki filmowania sferycznego, zgromadziliśmy sprzęt filmowy i profesjonalne kamery. Teraz czas na producentów filmowych i specjalistów od promocji, którzy wykorzystają potencjał filmów 360°. Warto się spieszyć, bo pierwsi zawsze zyskują więcej!

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s