Jakość filmów 360° – co o niej decyduje?

W kontekście zwykłych klipów większość rzeczy jest w zasadzie jasna – każdy wie, że 4K to kosmos, a Full HD jest takim rozsądnym minimum. Pojawienie się filmów sferycznych mocno skomplikowało sprawę. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Rozdzielczość filmu 360°

Tutaj jakość 4K (Ultra HD) to żelazny standard. Wynika to z faktu, że gdy oglądamy film sferyczny, w danej chwili patrzymy jedynie na pewien wycinek całego obrazu – zwykle jest to 1/4 całości. I ten wycinek ma właśnie 1/4 rozdzielczości oryginalnego pliku wideo, w przypadku 4K jest to 720p (HD).

Dla profesjonalnych firm produkcyjnych dysponującym dobrym sprzętem nagrywanie filmów 360° w rozdzielczości 4K, 6K czy nawet 8K jest oczywiście łatwo osiągalne. Problem leży jednak po stronie odbiorcy, a konkretnie medium, za pomocą którego film jest oglądany.

W przypadku YouTuba wąskim gardłem jest przepustowość łącz internetowych, szczególnie w Polsce. Z kolei gogle VR obecnej generacji (Oculus, Vive) mają za słabe wbudowane wyświetlacze, by oddać jakość oryginalnego pliku. Gogle korzystające z ekranów wkładanych do nich smartfonów (Gear VR, Dreamz, Cardboard itp.) są ograniczone rozdzielczością tych urządzeń. Do tej pory pojawił się na rynku tylko jeden telefon z wyświetlaczem 4K – Sony Xperia Z5 Premium.

Sprzęt ma znaczenie!

A rozdzielczość to nie wszystko. Liczą się także parametry kamer użytych w produkcji filmu sferycznego. Możemy wyróżnić trzy grupy:

  • rozwiązania jednokamerowe – oferują łatwą postprodukcję, ale cechują się słabą jakością finalnego obrazu. Nie nadają się do profesjonalnych zastosowań;
  • rigi (zestawy) złożone z GoPro – od 2 do nawet 20 kamer kręcących równocześnie. Efekt końcowy, w zależności od umiejętności twórców, może dać bardzo zadowalającą jakość;
  • rigi złożone z kamery Sony, BlackMagic itp. – użycie profesjonalnych aparatów i kamer daje najwyższą jakość filmu sferycznego. Minusem takich zestawów jest ich wielkość i ciężar, przez co znacznie trudniej używać ich w ujęciach z pierwszej osoby czy zdjęciach lotniczych.

Poniżej można zobaczyć krótki klip sferyczny z porównaniem obrazu z GoPro oraz naszego zestawu Sony. Dla najlepszego efektu warto wybrać jakość ‚Ultra’ na dolnym pasku.

mon

Wybór platformy dla filmów 360°

Kolejnym ważnym czynnikiem jest miejsce, w którym zdecydujemy się opublikować gotowy film sferyczny. Naturalnym wyborem dla kampanii reklamowych są oczywiście serwisy zapewniające największe zasięgi – a więc Facebook i YouTube. Z drugiej strony kompresja wideo na tych portalach potrafi mocno zepsuć wygląd filmu 360°. Klip lepiej prezentuje się, gdy włączamy go bezpośrednio z dysku na playerze sferycznym, a po wrzuceniu na YT lub FB traci na jakości.

To oczywiście jest tzw. choroba wieku dziecięcego i można oczekiwać, że w przeciągu kilku miesięcy algorytmy kompresji wideo na Facebooku i YouTubie zostaną znacząco ulepszone. Z naszego doświadczenia wynika, że aby zachować jakość filmu 360° przy uploadzie, najlepszym rozwiązaniem jest GoPro VR.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s