Cinematic VR| Jak kierować uwagą widza w filmie 360 stopni?

dnia

Zerwanie z tradycyjnym prostokątnym kadrem i zostawienie widzowi pełnej swobody otworzyło przed filmowcami ogrom możliwości. Ale wraz z rewolucją 360 stopni pojawiły się problemy – jednym z największych jest kierowanie uwagą odbiorcy.

Zostawić w piaskownicy?

Wszystko oczywiście zależy od scenariusza. Jedną z dróg, jakie może obrać twórca filmu, jest tzw. sandbox. Pojęcie to wywodzi się z branży gier komputerowych – „piaskownica” to podgatunek oferujący graczowi otwarty świat do swobodnej eksploracji. W kontekście klipu 360 stopni chodzi tu po prostu o produkcję, w której scenarzysta zostawia widzowi wolność percepcji. Dobrym przykładem są tu często spotykane w sieci doświadczenia VR: lot paralotnią, balonem, zwiedzanie europejskich miast czy jazda sportowym samochodem. Ale rezygnacja z prowadzenia widza za rękę (czy w przypadku gogli VR za głowę :)) nie oznacza jednoczesnej rezygnacji z fabuły. Kreatywny scenarzysta może postawić na wielowarstwową akcję, rozgrywającą się równolegle na kilku płaszczyznach. Tym sposobem powstaje film, który można obejrzeć kilkukrotnie, za każdym razem zwracając uwagę na inną warstwę fabularną i dostrzegając inne rzeczy. Technologia cinematic VR tylko czeka na odważnych eksperymentatorów.

Czy kierować?

Jednak w większości przypadków mniejszy lub większy wpływ na percepcję odbiorcy jest konieczny. Na przykład wtedy, gdy mamy jednowarstwową fabułę i chcemy, by widz ją pilnie śledził. Albo jeśli tworzymy film sferyczny w ramach kampanii reklamowej, gdzie ekspozycja produktu jest kluczowa. Poniżej zdradzamy, jakie sztuczki stosujemy w VR Premium.

Wskazówki graficzne

To najprostsze i najbardziej oczywiste rozwiązanie. W postprodukcji dodajemy tablice, strzałki i napisy, które wprost mówią widzowi, gdzie ma w danej chwili patrzeć. Z jednej strony to skuteczne podejście, z drugiej – może nie wpisywać się dobrze w estetykę filmu i wizję reżysera.

zrzut-ekranu-2017-02-02-11-36-35

Gra aktorska

Bardziej zaawansowanym wyjściem, wymagającym dobrej kooperacji na linii aktorzy-scenarzysta-reżyser, jest planowanie ścieżek ruchu aktorów tak, aby w naturalny sposób przenosić uwagę widza w pożądanych kierunkach. Ten etap ma miejsce po zatwierdzeniu scenariusza, gdy trzeba stworzyć sferyczny storyboard. Rozrysowujemy go na planie koła, z zaznaczonymi najważniejszymi elementami otoczenia i ruchami uczestników sceny.

kierowanie1

Dźwięk

Przy tworzeniu profesjonalnej produkcji 360 stopni pod gogle VR istotne jest zastosowanie dźwięku przestrzennego, dzięki któremu widz łatwiej nawiguje po oglądanej scenie. W ten sposób można także manipulować percepcją odbiorcy, przyjmując założenie, że w większości przypadków zwróci on głowę właśnie w tę stronę, z której dochodzi odgłos.

kierowanie4

Światło

Podobnie jak w klasycznej kinematografii, przy tworzeniu produkcji VR gra światłem może mieć spore znaczenie dla odbioru dzieła. Można stosować sztuczki polegające na selektywnym doświetleniu wybranych obszarów sfery, dając w ten sposób do zrozumienia widzowi, gdzie dzieje się coś ważnego. Innym sposobem jest posługiwanie się ukierunkowanymi strumieniami światła – na przykład latarką czy reflektorem.

kierowanie6

Skręcanie obrazem

Ostatnie rozwiązanie to subtelne i powolne przesuwanie obrazu sferycznego w pożądanym kierunku. Ale ostrożnie – jeśli nie chcecie, by Wasi widzowie padli ofiarą silnych nudności, poruszajcie sferą naprawdę delikatnie. Ta metoda wymaga wielokrotnego testowania na goglach VR (na YouTubie i Facebooku zaburzenia błędnika nie są tak odczuwalne) i znalezienia akceptowalnego tempa obrotu.

kierowanie5

 

Artykuł powstał na bazie prezentacji Adama Stachowskiego, założyciela VR Premium, przedstawionej  na European VR Congress 2016

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s