VR na wielu kanałach, czyli jak planować kampanie reklamowe z wirtualną rzeczywistością

Według komentatorów zeszły rok był czasem eksperymentów z technologią VR, a 2017 przyniesie jej upowszechnienie. Możliwe, że już niedługo gogle wirtualnej rzeczywistości zajmą miejsce obok telewizora, smartfona i komputera w większości domów – na razie są kupowane głównie przez entuzjastów. Z drugiej strony treści VR wcale nie muszą być konsumowane wyłącznie za pośrednictwem gogli, sporym zainteresowaniem cieszą się filmy i animacje 360 stopni na YouTubie czy Facebooku. Ich bezsprzeczną zaletą są potencjalne zasięgi, w końcu z tych dwóch serwisów korzysta niemal każdy internauta.

Planowanie kampanii marketingowej opartej na VR musi uwzględniać obecną sytuację tego medium. Stawiając wyłącznie na doświadczenie na goglach VR, zamykamy się na ogromną grupę konsumentów. Z kolei treści 360 stopni dostępne tylko w internecie oferują zdecydowanie mniejszy poziom immersji i ogólnych odczuć odbiorcy. Dlatego odpowiedzią jest multikanałowość.

Jak treść VR dociera do odbiorcy?

Aby lepiej zrozumieć to pojęcie, przyjrzyjmy się wszystkim kanałom, dzięki którym możemy dotrzeć do konsumenta z treścią VR/360:

  • prywatne gogle VR – aplikacje w Play Store/AppStore, film na YouTubie, film na Facebooku;
  • strona internetowa z treścią VR – interaktywny film lub zdjęcia 360 stopni na stronie z możliwością oglądania na ekranie komputera (nawigacja myszką), smartfona (obracamy palcem) lub w trybie VR (na prywatnych goglach);
  • stanowiska z goglami VR – np. na targach, w galeriach handlowych, kinach, sklepach. Mniej lub bardziej rozbudowane;
  • gogle VR rozdawane jako gratis – tanie gadżety z kartonu do samodzielnego złożenia;
  • Facebook – filmy i zdjęcia 360 stopni;
  • YouTube – filmy 360 stopni.

Mając do dyspozycji tyle potencjalnych punktów styku z konsumentem, warto zaplanować spójne, wielokanałowe doświadczenie, które będzie miało szansę dotarcia do jak najszerszej grupy. Pokażmy to na przykładzie dwóch interesujących case studies z Polski i ze świata.

Case study – kampania Nike Worldbox (180heartbeats + Jung v. Matt oraz F25)

slajd2

We wrześniu zeszłego roku w sklepach Worldbox zadebiutiowały buty Nike Roshe 2. Za ich promocję odpowiedzialna była agencja 180heartbeats + Jung v. Matt, którą wsparł dom produkcyjny F25 oraz my, czyli VR Premium. Cała kampania została oparta na storytellingu w VR, a jej bohaterami zostali Kasia Wolska oraz Vienio. Oto kanały, którymi posłużyli się twórcy:

  • zdjęcia 360 stopni na Facebooku, które zapowiadały akcję i zachęcały do wejścia na stronę WWW;
  • Strona internetowa (http://perspektywamiasta.pl)  z interaktywnym spacerem 360 stopni po Warszawie – z narracją Kasi lub Vienia;
  • event w sklepie Worldbox na warszawskim Nowym Świecie. W dniu premiery butów każdy mógł założyć gogle VR i zagrać w emocjonującą grę, w której skacze się na ogromnej trampolinie i wylatuje nad Warszawskie dachy. W trakcie doświadczenia paramedyk badał ciśnienie i tętno, a najtwardsi zawodnicy dostawali nagrody.

Case study #2 – Old Irish beer

Kampania irlandzkiej marki piwa debiutującej w Gruzji. Powszechnie uznawana za jedną z najlepiej pomyślanych akcji opartych na VR. Omówmy jej składowe:

  • akcja ambientowa, rozegrana na ulicach Tbilisi – silne wrażenia dla niewielkiej grupy ludzi, która jednak z pewnością podzieli się informacją o przygodzie z rodziną i znajomymi;
  • film 360 stopni o Irlandii oglądany przez uczestników na goglach VR, który zebrał sporą widownię na YouTubie;
  • powyższy klip pokazujący całą akcję, który stał się viralem i zagościł w wielu prezentacjach ludzi z branży (np. u Pawła Tkaczyka);
  • dodatkowym kanałem komunikacyjnym stały się media internetowe opisujące kampanię i linkujące do filmu w dziesiątkach artykułów.

Mamy tu więc główny przekaz VR, dostępny tylko dla nielicznych, otwierający kilka innych kanałów komunikacji i dający w efekcie doskonałą synergię przekazu.

VR trzeba planować z głową!

Podczas planowania kampanii z naszym Klientem multikanałowość to dla nas podstawowa zasada. Staramy się połączyć mocne wrażenia, jakie daje zanurzenie się w VR z użyciem gogli, z szerokimi zasięgami komunikacji. Przykładem takiego rozwiązania jest aplikacja VR na stronę internetową, którą mamy w swojej ofercie. Jest to interaktywny film 360 stopni, który może obejrzeć praktycznie każdy za pomocą komputera lub smartfona. A posiadacze gogli włączą tryb VR i w pełni doświadczą mocy tej technologii.

Więcej przykładów kampanii VR znajdziecie w naszej prezentacji case studies: http://bit.ly/vrcasestudyPL

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s