Merchandising w VR – wirtualny sklep idealny

dnia

Wirtualna rzeczywistość to technologia, która doskonale sprawdza się w onboardingu, o czym pisaliśmy szerzej w poprzednim artykule. W ramach tego procesu zawierają się podstawowe szkolenia wdrażające świeżo upieczonego pracownika do firmy. Jednym z nich może być właśnie nauka prawidłowej ekspozycji towaru i aranżacji sklepowych wnętrz.

Szkolenia merchandasingowe – jak jest teraz

Standardowo szkolenia merchandisingowe wymagają czynnego uczestnictwa trenera (lub trenerów), sztucznego środowiska ćwiczeniowego i materiałów – zdjęć i filmów. Bogatsze firmy retailowe inwestują nawet we tzw. wzorcowe sklepy w skali 1:1. Wszystko to kosztuje, zajmuje czas, angażuje szerokie grono pracowników. Czy można więc to zrobić prościej, taniej i… bardziej angażująco?

I tu wchodzi technologia VR, cała na biało 🙂

Jak może być w przyszłości

Wirtualna rzeczywistość ma potencjał, by drastycznie podnieść efektywność kosztową szkoleń merchandisingowych. Idealny sklep można przenieść do VR na dwa sposoby. Pierwszy z nich to uwiecznienie go w formie wysokiej jakości filmu 360 stopni. Druga metoda zakłada stworzenie sklepu idealnego od zera, używając grafiki komputerowej.  W obu opcjach niezbędne jest dodanie interakcji takich jak:

  • wskazywanie możliwych błędów w ustawieniu towarów i naprawianie ich;
  • samodzielna aranżacja produktów;
  • odpowiadanie na pytania kontrolne w quizie;
  • rysowanie możliwych ścieżek klientów.

merch_scr.png

Korzyści z merchandasingu w VR

Wirtualna rzeczywistość jest wyjątkową technologią pod względem zaangażowania użytkownika. Ani film, ani lektura nie mają takiego potencjału „wchłonięcia” w przedstawiony świat i odcięcia od rzeczywistości. VR nie oglądamy, my go doświadczamy – co według badań (jak na wizualizacji poniżej) oznacza dużo efektywniejszy proces zapamiętywania.

cone

Ponadto sam charakter merchandasingu faworyzuje VR jako medium potrafiące najpełniej pokazać aranżację przestrzeni.

Wartość dodana tej technologii wyraża się również w realnych oszczędnościach. Zbudowany za pomocą wirtualnej rzeczywistości idealny sklep do szkoleń jest po prostu tańszy – zarówno w fazie produkcji, jak i utrzymania (modyfikacji, testowania nowych koncepcji). W przypadku istniejących już obiektów treningowych przeniesienie ich do VR za pomocą filmu 360 stopni ograniczy koszty logistyczne. Pracownicy z odległych rejonów kraju nie będą już musieli specjalnie podróżować do centrum szkoleniowego.

Szkolenia merchandisingowe VR – dystrybucja

Jest kilka możliwości prowadzenia treningów w wirtualnej rzeczywistości:

  • szkolenie samodzielne – w ramach pakietu powitalnego nowy pracownik otrzymuje dostęp do aplikacji oraz kartonowe/plastikowe gogle VR. Materiał ogląda we własnym zakresie, a na koniec wypełnia test (wciąż w trybie VR). Pracodawca ma dostęp do danych na temat progresu pracownika poprzez panel sterowania;
  • szkolenie stacjonarne indywidualne – pracownik przechodzi trening w siedzibie firmy, używając gogli Samsung Gear VR (koszt 2500-3500zł w zależności do modelu);
  • szkolenie stacjonarne grupowe – prowadzone za pomocą zestawu Oculus Rift/HTC Vive + komputer (2000+4000zł). Jedna osoba przechodzi program treningowy, pozostali uczestnicy obserwują jej poczynania na monitorze i korygują ewentualne błędy.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s