Szkolenia pracowników w technologii VR

 

Do każdej nowinki technologicznej i biznesu na niej opartego trzeba podchodzić krytycznie. Ostatecznym testem jest odpowiedź na pytanie: czy rozwiązuje ona realny problem?

Technologia wirtualnej rzeczywistości zdaje egzamin śpiewająco, przynosząc rozwiązania w wielu dziedzinach. Najlepszym chyba dowodem jest branża szkoleniowa, w której powoli zachodzi VR-owa rewolucja. Z rozwiązań bazujących na wirtualnej rzeczywistości korzysta m.in. Sodexo, Siemens, Walmart oraz Volkswagen.

Dlaczego światowi gracze korzystają z VR przy szkoleniach?

VR uczy szybciej i lepiej

Badania wskazują na ogromny potencjał edukacyjny wirtualnej rzeczywistości. Doświadczanie treści VR przebija znacząco czytanie czy naukę w formie wykładu, biorąc pod uwagę tzw. retencję informacji, czyli odsetek zapamiętanych treści . Cytując artykuł dra hab. inż. Sławomira Nikiela:

„Recent  studies carried by Baukal and Ausburn show that the retention rates for VR learning reached over  75 % comparing to 10% for reading and less than 50% for lecture style learning”.*

*Baukal, C. E., Ausburn, F. B., & Ausburn, L. J. (2013). A Proposed Multimedia Cone of Abstraction: Updating a Classic Instructional Design Theory. Journal Of Educational Technology, 9(4), 15-24.

Mieliśmy okazję wielokrotnie zweryfikować badania naukowe na własną rękę. Pod koniec maja na evencie dla pracowników firmy Philips odbyły się szkolenia BHP za pomocą naszych aplikacji VR. Uczestnicy uczyli się, w jaki sposób ugasić płonące ubranie na człowieku, a następnie poznawali metody oceniania skali poparzeń i dobierania adekwatnych środków zaradczych. Po przejściu całości przepytaliśmy wybrane osoby z informacji zawartych w szkoleniu.

Efekt?

Niemal 100% poprawnych odpowiedzi. Uczestnicy, wciągnięci maksymalnie w ekscytującą fabułę szkolenia, doskonale zapamiętali (nowe dla nich) informacje. Recytowali z głowy poprawne odpowiedzi, a także przytaczali swoje błędy skorygowane przez narratora szkolenia. Zobaczcie ich wrażenia:

VR pozwala zaoszczędzić – czas, pieniądze i maszyny

W wielu firmach produkcyjnych, w których gościliśmy, głównym problemem okazała się konieczność zatrzymywania pracy na stanowisku na czas szkolenia. Kadra zarządzająca jako kłopotliwą konieczność wskazywała także eksploatację infrastruktury i maszyn podczas nauki.  Biorąc pod uwagę wysoką rotację pracowników (w jednej firmie sięgała nawet 25%!), szkolenia początkowe i cykliczne mogą poważnie drenować zasoby maszynowe i powodować kosztowne przestoje. Do tego dochodzą wydatki związane z podróżami szkoleniowców i szkolonych… słowem: worek bez dna.

A jakby to zrobić inaczej?

Przenieść maszynę lub nawet całe budynki do wirtualnej rzeczywistości. Wszystko umieścić w chmurze, by w tym samym czasie materiały szkoleniowe były dostępne dla pracowników w różnych częściach Polski lub świata, co poważnie zredukuje koszty podróży. Skrócić czas szkolenia dzięki technologii VR, która, jak już wspomnieliśmy, znacząco wpływa na efektywność nauki.

VR angażuje

Siła wirtualnej rzeczywistości tkwi w emocjach i zaangażowaniu. Te dwa składniki są dla każdego szkoleniowca kluczowe, by wpoić pracownikom dbałość o zasady bezpieczeństwa, skuteczne techniki sprzedaży czy schemat obsługi maszyny.

Pracownik zakłada gogle VR i w tym samym momencie świat rzeczywisty, a razem z  nim Facebook, Messenger czy kolega obok, całkowicie znika. To ten idealny stan koncentracji, o którym marzą całe pokolenia szkoleniowców i nauczycieli.

Zaangażowanie nie wynika wyłącznie z technicznych aspektów technologii, czyli odcięcia się od świata dzięki goglom VR. Ważna jest też warstwa fabularna, która wywołuje emocje – w naszych aplikacjach BHP kluczowa wiedza przemycana jest wraz z akcją rodem z filmu sensacyjnego.

Ostatnim elementem, który wzmaga zaangażowanie, jest realizm sytuacji. Prawdziwe  zagrożenia, płomienie, rozbity samochód – to wszystko powoduje, że do pracownika łatwiej dotrzeć z przekazem szkoleniowym. Tak rzeczywiste odwzorowanie wypadków zwykle otwiera oczy na wiele spraw, z których wcześniej nie zdawano sobie sprawy. To taka „terapia szokowa light„, wielokrotnie skuteczniejsza od slajdów czy artykułów. Reakcje szkolonych na VR osób wyglądają zazwyczaj tak:

„Będę teraz ostrożniejszy z ogniem. Te obrazy zostaną mi w głowie na długo”

„To było mocne. Ale to dobrze, w stresowej sytuacji będę wiedziała, jak się zachować”

„Zapamiętam to szkolenie do końca życia!”.

Technologie i wdrożenie VR w firmie

W zależności od rodzaju treści w wirtualnej rzeczywistości sposób wdrożenia może się różnić.

  • Filmy 360 stopni, w których uczestnik szkolenia jest biernym widzem, można odtwarzać na podstawowych goglach VR typu cardboard. Są one wykonane z kartonu lub plastiku, a sam film leci na dowolnym smartfonie. Dla lepszych wrażeń zalecamy jednak gogle Oculus GO (ok. 900-1000zł za sztukę) lub Gear VR oparte na Samsungu s8 lub s9 (cena telefonu + 500zł za gogle);
  • Doświadczenia VR oparte na filmach 360 stopni to wyższy poziom wrażeń. Tak właśnie wyglądają nasze aplikacje szkoleniowe BHP – użytkownik ma wpływ na akcję, wybierając dostępne odpowiedzi i rozwiązując zadania np. z kolejności opatrywania ran oparzeniowych. Do ich wykorzystania konieczne są wspomniane wyżej systemy mobilne Oculus Go lub Gear VR;
  • Doświadczenia VR oparte na animacjach z jednej strony oferują dużo mniejszy realizm (nie ma prawdziwych ludzi, tylko generowane grafiki), ale z drugiej strony pozwalają użytkownikom na swobodne poruszanie się w przedstawionej przestrzeni. Mogą chodzić, przenosić rzeczy itp. Do działania wymagane są tu systemy VR skomunikowane z komputerem wysokiej klasy – Oculus Rift lub HTC Vive. Cena całościowa takiego zestawu zaczyna się od 6000zł.

To dopiero początek!

Warto tu podkreślić, że technologia VR, jako mocne uzupełnienie szkoleń, powinna zająć stałe miejsce w nowoczesnej firmie. Nie tylko na tygodniach bezpieczeństwa czy festynach, ale także jako narzędzie przy szkoleniach początkowych, stanowiskowych i cyklicznych. Inwestycja w gogle VR to tak jak zakup telewizora – można mieć pewność, że pojawią się z czasem nowe treści i zarazem możliwości usprawniania kolejnych procesów w firmie, takich jak employer branding (targi pracy!) czy szkolenia z umiejętności miękkich (sprzedaż, antymobbing). Nasza firma ma zaplanowane wydawanie kolejnych szkoleń BHP i ppoż na 2 lata do przodu!

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s